sobota 10. decembra 2011

Vianočné jedlá - Slovenský slnovrat

Konecne sme doma :D Preslo kopec casu od oslavy narodenia slnecneho boha az po dnesne ocakavanie darcekov od maskota koloveho napoja. Toto jedlo je vsak aj tak z celeho slnovratu to najlepsie, co poznam :)
Jedlo predpokladam ze sa udomacnilo ako vianocne, po bujarych, pohanskych oslavach zimneho slnovratu. Po 13.tom storoci, ked cirkev zacala zakazovat pohanske sviatky, toto bolo jedine, co ostalo z hyrenia... Potvrdzujem, ze po zurovani vas postavi na nohy :D Vari sa aj bez masa, predpokladam, ze len kvoli postu katolikov.
U mna tvoria zaklad udene rebierka a domaca kysla kapusta. Klobaska a hriby kvoli chuti, ale nemusia byt. Cibula, majoranka, bobkovy list, cesnak (na obrazku nie je, ale este som nebol prebraty rano :D), sol a cierne korenie - s tymto vsetkym korenime. A kvoli farbe a hustote zaprazka z masti, muky a cervenej papriky. Mozete len nastruhat zemiaky alebo prihodit hrst ryze a rozvarit, ja som zvyknuty na zaprazku, aj ked ju pouzivam do velmi malo jedal.
Kapustnicu musime varit v najvacsom hrnci, co najdeme. Mala davka sa podla mna neda spravit :D Kapustu nepremyvam, iba ked je velmi kysla, ale aj to sa da regulovat pri vareni cukrom.
Najzabavnejsia cast pre mna :D Rozsekat rebra na male kusy. Nevykostujem, aj tak to idem uplne rozvarit a kosti ostanu na spodku hrnca... Pokial nemate taky vreckovy nozik ako ja, zoberte sekeru :)
Napustim vodu (viac ako na obrazku, tu je preto malo aby bolo co fotit ), vlozim cibulu, bobkovy list, cele cierne korenie (zo 6 ci 7? ...ani neviem) a osolim. Nezabudnem zapnut ohen :) Cely cas ale varim na najnizsom stupni. Len take prebublavanie...

Oddych asi 2-3 hodinky. Inak mozete pouzit aj neudene maso. Niekde dokonca varia z hovadzieho. Tych receptov na kapustnicu je ozaj veeeelmi vela.
Akonahle je maso uvarene, postupime dalej.
Klobasu nemusite rezat na take male, to len mne sa takto pacia. Inak mi napadlo, ze ak sa pri vareni tvori pena, tak ju odoberte...
Ja som hriby namocil dopredu, ale ani nemusite, ved aj tak budu vo vode. Len pokial ich mate z neznameho zdroja, je lepsie ich oplachnut trocha. Majoranka tiez teraz pride na rad.
Zaprazku som robil z fajnovej bravcovej masti. Mnamky-mnam :D
Pre muzov napisem postup : na masti oprazim zo 2 lyzice hladkej muky. Snazim sa nespalit muku :D vypnem ohen a prihodim malu lyzicu cervenej papriky este do horucej zmesi. Rychlo zamiesam, aby paprika nezhorkla a hned podlejem studenou vodou. Vysledok ako na obrazku.
Zamiesam zaprazku a mozem zacat pomaly ochutnavat. Povolene prostriedky: sol, cukor, citronova stava, cierne korenie. Cukor, ak sa vam to zda byt kysle, a citron, ak sa vam to vobec nezda byt kysle. Ak sa vam to zda byt tak akurat, tak nedavajte nic.

Dnes mi to trvalo cca 4 hodiny. Dajte tomu aj vy cas. Najlepsia bude ale zajtra a pozajtra prihrievana!
Radostny slnovrat !

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára