štvrtok 29. septembra 2011

ChK IV. - Maďarské ratatouille

A teraz moje oblubene letne jedlo. Mozem ho vzdy a nikdy neuhadnem ake mnozstvo mam spravit. Stale sa mi zda, ze je toho malo :D

Lečo, letscho, lecsó, лечо teda paprikovy perkelt sa rozsirilo ako madarske jedlo. Zaujimavostou je, ze nazov sa v pisomnostiach zacina objavovat az pred druhou svetovou vojnou. Nepozname teda zdokumentovany povod, ako u ostatnch narodnych jedal.  Ako hungarikum sa rozsirilo v 60-tych rokoch, kvoli konzervam vyrobenym v madarsku a sirenych v ramci krajin RVHP. Dnes sa predpoklada ze povodom je skor balkanske.
Dost kecov, radsej navarme :D 
Davam pomer na jednu cibulu 2 paradajky a 4 papriky. Je to davka pre dve osoby. Na fotke je davka len pre mna :D Dalej stiplava paprika, slanina, vajicko, salvia, majoran a petrzlenova vnat. Samozrejme sol a cierne korenie na dochutenie su nutnostou.
Slaninu z mangalice som oprazil, prihodil som natenko narezanu cibulu a listy salvie. Salvia je korenie, ktore sa tu pouziva po starocia, nedavajte mi teda dotazy co hlada v tradicnej kuchyni :P Tiez nezabudnite namliet cierne korenie na cibulu. Ak neviete preco hladajte v receptoch... nebudem vsetko opakovat :P
Az je cibulka pekne podusena pridam nakrajanu papriku a feferonku. So stiplavou paprikou opatrne. Tato od Borisa ma prekvapila, zazil som totiz peklo. Neratal som s takou silou, ktora nastupovala pomalu a zakerne...
Mozem trochu osolit papriku aby pustila vodu.
Az je paprika zmaknuta pridu na rad paradajky. Pridam majoran a mozem trochu podliat vinom. Teraz som vsak vino vynechal.
Dusim do stavu ked sa paradajky zacinaju rozpadat. Ochutnavam samozrejme a pridavam sol.
Vidite ako to asi vyzera. Viac farebnosti dosiahnete, ak pouzijete viac druhov paprik. Niekde korenia aj mletou cervenou paprikou.
Teraz uz len rozklepnem vajicko (nemusi byt) a rozmiesam. Hned aj vypinam ohen. Na zaver nasypem petrzlenovu vnat.
Je to moj recept, overeny chutovymi bunkami :D. Vraj leco je to, co kuchar povazuje za leco :D Mozete pridavat klobasu, fazulu, huby, atd. Len smelo :) Ak sa bojite spravte si len toto zakladne. Nesklame...





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára