sobota 24. marca 2012

Čitateľský - FA Fidsteak


Tento recept som dostal od poloprofesionalneho ochutnavaca whisky Fidhalla. Preto len polo, lebo nikto ho za to neplati, ze chlasce :D


Originalny recept znel takto :
Napisal nam Lord FA Fidhail, Scoia'tael, [BZ] (#51)
V prvom rade to chce zohnat kvalitne maso, je jedno ci bravcove alebo
hovadzie, zalezi co vam viac chuti. Treba velmi tenke steaky z
cerstveho masa, poriadne ich vysusit (papierova utierka sa osvedcila
najlepsie) a s mierou ich posypat drvenym korenim (radsej nahrubo
nadrvene ako mlete). Potom rozpustis na panvici dostatok masla (nie
olej) a pri vyssej teplote oprazis z kazdej strany tak na 2-4 minutky,
kym nezacne Maillardova reakcia (to take sladke zhnednutie). Tiez
pozor pri otacani, lebo ak to zacnes prilis skoro, zostane ti cely
povlak s chutami prilepeny na panvicke. Maso nemusi byt hotove, staci
ked ma na kazdej strane dostatocnu 'hnedost'. Potom vylejes maslo a
stavu co to pustilo do misky, a do panvicky nalejes whisky (cim viac
aromaticka, tym lepsie, ja som mal velmi dobre skusenosti s Balvenie -
Double wood, ale to len preto ze som sa ponahlal a nestihol som ju
celu dopit; inak postaci hocijaka konzumna typu Ballantine's). Whisky
nemusis vobec setrit, cim viac tym lepsie... Nasledne pride
trademarkovy tah - zapalenie whisky. Tu odporucam pouzit taky
predlzeny zapalovac na sviecky, lebo z toho bude poriadny plamen. Je
tiez dobre to robit mimo sporaka, lebo ak zahrievas panvicku pocas
flambovania, alkohol sa vyparuje rychlejsie, je vacsi plamen a skor to
dohori - a nam ide o presny opak, aby to pomaly pohorievalo cim dlhsie
a chut whisky lepsie prenikla cez vrchne vrstvy masa. Az ku koncu, ked
uz nema co horiet, je dobre dat dat panvicku spat na sporak a znova
zapalit, vyparis posledne zvysky alkoholu a este doflambujes na
vyparoch. Ked uz nema co horiet, dolejes smotanou, maslo so stavou,
das bylinky podla chuti (naozaj chod len podla vone a na co dostanes
najvacsiu chut) a 5-15 minut podusis pokial nebude maso makucke...
That's it ... podava sa s cimkolvek co je poruke, uz som to robil s
ryzou, pecenymi aj varenymi zemiakmi.

Bon appetit...

Trochu som ho zmenil, prislo mi zbytocne hovadzie dusit, cisto podla mojho skromneho nazoru (IMHO-pre kockasov) dusenim odstranime pravu chut hovadziny.
Pripravil som si rostenku, hriby, whisky, smotanu, maslo, por, tymian, cierne korenie, sol a olej.

Ako prilohu si dam polentu, pripravil som ju ako vzdy. Hromadu si nevsimajte, Zuzi to je pre teba na vecernu grilovacku :D

Maso som narezal na naozaj tenke kusky. Nezabudnite poriadne odblanit (teraz cakate nejaku prasacinu odomna urcite :P tak marne, dnes som za slusaka :P )
Namlel som cierne korenie a posypal som solou a tymianom. Jemne som postlacal korenie do masa.
Tak a teraz je po srande, gugl ma totalne nayebal... lame mi formaty, rozhadzuje fotky... nasrat ti imperialisticka svina...
Prepacte za vsuvku... Pokracujem v textovom editore a ked sa to podari vlozit na blog, tak mate recept. Ak nie tak vydrbem notbuk z okna a idem pit...
Nakorenenou stranou dole polozim kusky masa na HORUCU, rozpalenu panvicu. Len tak, nasucho bez lasky...
Pri tak tenkej hovadzine staci minuta na jednej strane alebo aj menej, proste zatiahnut. Ak budete mat poriadne rozpalenu panvicu, nebudete musiet pouzit ani mastidlo ani kukanie, ci to hnedne.
Hned ako otocime maso, mozeme aj priliat whisky. Dal som asi deci-deci a pol. Zalezi na velkosti panvice. Ak date malo, ihned sa odpari a nemate co zapalit. Ked prilejete vela, zapalite kuchynu :D Zapalil som krbovym zapalovacom, pokial nemate odsavac nad varnym panelom, mozete aj naklonenim panvice nad ohen. Ale tento tah pouzivam len ak chcem niekoho ohurit :D
Fajeeeeeerrrrrr... Nechajte alkohol zhoriet, je to chvilka. Maso dajte nabok, nech si oddychne.
Nalejem trochu oleja do panvice a porom pochytame vsetko priskvarene od masa a od whisky. Chutova orgia...
Hriby som mal susene, ale smelo aj do cerstvych. Trochu porestujem na oleji...
Nalejem smotanu, ochutnam, dosolim, dokorenim, hodim kocku masla, nalejem z taniera, kde oddychuje maso vypek, zamiesam, vypinam.
Servirujem a zazelam aj ja bonpari :D

P.s.: Ak mate nejake oblubene jedla, ktore tu chcete vidiet, smelo piste.

3 komentáre: