sobota 15. októbra 2011

Keď sa ti cnie za domovom

Nic nepripomenie lepsie domov, ako dobre jedlo od mamicky. Je na case si na mape pozriet ulicu, kde sme vyrastali a navarit dane jedlo :D
Plnena paprika/kapusta/hroznovy list pochadza z Turecka. Dnes je rozsireny hlavne na Balkane od Grecka az po nase konciny. Spravil som taky zakladny recept pre zaciatocnikov, ale samozrejme kombinacie su nekonecne...

Mama vlastne vari dost inu verziu :) Za tie roky to ma vytunene do dokonalosti. Az budem zase doma varit s nou, tak napostujem aj jej plnenu kapustu/papriku.
Na plnene papriky: vacsie papriky, nie moc uzke, mlete maso (Pouzil som bravcove stehno, ale odbornici radia miesat hovadzie a bravcove. Pokial ste na diete tak kludne morcacie.), ryza (odroda arborio, kvoli makkosti), vajicko, cibula, cesnak, tymian, mleta cervena paprika (madarska kuchyna, nemusi zakonite byt), vela cierneho korenia a sol.
Na omacku: paradajky,  cesnak, zeler, petrzlen, bazalka, sol a cukor podla chuti.
Paradajky sparime, osupeme a dame varit s nasekanym zelerom, petrzlenom a cesnakom. Trochu podlejeme vodou, aby sa to nespalilo. Paradajky mozete nasekat, mne sa s tym nechcelo babrat, len som ich poroztlacal vareskou. Osolime a podla chuti mozeme priliat aj vinny ocot alebo balzamiko (co je vlastne skoro to iste :D)
Cibulu osmahneme na oleji. Len opatrne, aby sa nespalila.
Vymiesame maso s ryzou (na pol kila masa asi 120-140g ryze, ale moze toho byt aj viac, ak to tak mate radi), vajickom, cibulou, roztlacenym cesnakom, tymianom, cervenou paprikou a s poriadnou davkou mleteho cierneho korenia. Dosolime podla chuti. Kludne si olizte prst pri miesani, aby ste zistili slanost. Samozrejme sa hostom neprizname, ze sme natrepali aj vlastne sliny do jedla :D
Vsetko pripravene na naplnenie. Ak pouzijete kapustove alebo hroznove listy, sparte ich pred plnenim, aby sa nelamali.
Snazte sa zmes dostat az do spicky paprik. Mozete pouzit techniku stredneho prsta, alebo vyskusat metodu: na dva prsty :D. A ziadne prasacinky s jedlom !
Pozor, aby ste ich nenapchali moc na tesno, inak pri vareni prasknu. Ja to robim tak, ze po nalneni jemne stlacim papriku a zmes, ktora vylezie na vrchu, odstranim.
Medzitym sa paradajky rozvarili. Vlozime do hrnca papriky a dolejeme vodou, aby netrcali. Na nizkom ohni, len aby to bublalo, varime asi hodinu a pol. Samozrejme s pokrievkou.
Za ten cas musi byt uz aj ryza hotova. Ak pouzijete predvarenu ryzu, mozete proces skratit na pol hodky. Ja som vsak lenivy tolko nadob umyvat... Papriky dame bokom a pustime sa do omacky.
Teraz by som mal tvrdit, ako som to s laskou pasiroval, ale hofno... Proste tycak a podho :D Nahadzal som bazalku a pri mixovani som dochucoval cukrom a solou. Ochutnavajte, aby ste sa trafili do toho, co mate radi. Ak to nemate dostatocne huste, tak mozete omacku redukovat varenim. Neskusajte ziadnu muku a struhane zemiaky, pre boha vas prosim.
Sevirujem len s pecivom. Tak to mam rad. Mozete vsak podavat aj s knedlikmi alebo zemiakmi. Je mi to fuk, padam sa najest :PPPP

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára