sobota 27. augusta 2011

Balkánsky kaviár

Chorvatska inspiracia pretrvava. Dnes vecer sa griluje (dalsi recept), ale najprv som spravil prilohu.

Preco kaviar? Pretoze ajvar vznikol ako nahrada kaviaru. Slovo prevzali od Turkov a ikry nahradili paprikou a baklazanom. To je cela historka :D Recepty su rozne od domu ku domu. Tento je moj, naucil som sa este ked som robil pre nemenovanu chorvatsku firmu.


Priprava je uplne jednoducha, takze neotravujte a spravte si to doma :P
Cervene papriky, baklazan, cibula, cesnak, olivovy olej, ocot, feferonky, sol a bonus z mojho receptu: paradajky a limetka. Pomer, ako vidite na obrazku, je taky idealny, ak toho chcete viac, tak davajte nasobky.
Papriky a baklazan opecieme na roste v rure alebo na grile. Pokial mame cerstve feferonky, aj tie tam dame. Ja som mal teraz len susene (kurvy vosky mi zozrali cely kvetinac cez dovolenku :( ), takze ich dam neskor az do hotoveho.
Nebojte sa to tam nechat pokial nezhnednu, o to lahsie sa budu lupat. Ano olupat a odsemenit (he he)
Ide to lahucko, ale pokial robite priemyselne mnozstvo, prizvite si pomoc. Medzitym sparim paradajky a tiez ich osupem a odstranim vnutro. Ocistim cibulku.
Tycak do ruky a vsetko zmixovat. Mozete aj nakrajat, vtedy struktura ajvaru bude viac viditelna. Podla chuti...
Sup do nejakeho hrnca a mozete zacat varit.
Olej a ocot na toto mnozstvo asi pol deci. Nemeram to, tak od oka... Pridavam aj polku limetky alebo citronu. Taky tuning :D
Nevarte velmi prudko, pretoze budete mat celu kuchynu zadrbanu cervenymi flakmi. Vie to prskat jak svina.
Podla mnozstva, az sa odpari voda, zacnem dochucovat. Potiahnete od kraja a pokial sa nevrati, tak to znamena ze vodu sme odvarili :D Toto je davka na jedno grilovanie, takze len 20 minut cca.
Zacnem jednym cesnakom. Dalsi pridavam az po ochutnani, podla chuti.
Kedze som nemal cerstvu feferonku (grrr vosky), tak som pripravil chilli pastu :


Do maziara jednu chilli papricku, kvapku olivoveho oleja a hrubu sol.











Je to mnamka, ale radsej neskusajte :D Co ostane, mozete pouzit pri priprave masa.








Pridavame postupne, stale ochutnavame. Najcastejsie sa vyraba ajvar jemne pikantny. Mozete spravit bez feferoniek alebo ostre. Vsetko je dovolene :D
Dosolime, prevarime, ochutnavame. Este som pridal polku cesnaku a trosicku limetky. Tou viete regulovat sladkost/kyslost.
Teraz uz len trochu prevarit, aby sa spojili chute a je to...

Nechajte odstat aspon 2 hodinky pred podavanim.
Ak chcete zavarat, tak klasicky ako paprikovu pomazanku alebo domaci kecup... Najlepsi je vsak cerstvy :D


3 komentáre:

  1. Priznam sa mne to nejak neucarovalo v CHorvatsku ale (teraz uz) manzelka sa po tom ide zbesniet. Tazke vrela vdak urcite vyskusam.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. No ono to v restikach davaju z varenych paprik, ma to inu chut, tiez pouzivaju obyc ocot a nie vinny, papriky nesupu len ak sa im chce, proste skus, dochut si to sam a uvidis...

    OdpovedaťOdstrániť