sobota 17. augusta 2013

Rybárova šťáva

Nikdy som nechapal, preco toto jedlo volaju takto, malo by sa to volat rybia stava, alebo rybia polievka. Nejaky uchyl  to vsak nazval rybarskou stavou, no co uz :D


Na obrazku nas rybar, majster slovenska vo vareni halesle, neviem z ktoreho roku, snad to Bandi napise sam do komentarov.
Stava vsak nebude jeho, recept az najdem niekde na dvd, tak ho nastriham, oplati sa pozriet :D
Jedlo vzniklo vraj z rybacieho paprikasu. Prve recepty sa objavili kolo 18. storocia. Pozname tri zakladne druhy, Tiszai (oblast rieky Tisza), Dunai (hmm asi jasne aka oblast :D) a Balatoni. Nechcem rozvadzat, ktore ako sa robi, kto chce si najde guglenim. Toto bude moja verzia Tiszai halaszle.
Kolko rybarov, tolko receptov samozrejme. Ja uprednostnujem kapra, pozor na velmi mastne (blato blee), pridavaju sa rozne ryby v mixe, ale kapor je vzdy zaklad. Cibula, cervena paprika, paprika, paradajky, sol a stiplava paprika. Kysla smotana len na servirovanie. Dalej este cestoviny velke hrube, uvidite nizsie.
Masakeeeer... Nemusite na take male kusky to rozdrbat vsetko, pohodlnejsie sa robi stym ale. Davame tam vsetko, hlavu, plutvy, kosti... Cibulu som nasekal a hodil do hrnca. Pouzivam len staru cibulu. Cele to zaliat studenou vodu...
a varit aspon hodinu. Hovori sa vsak, ze zaklad je vtedy hotovy, ak sa nam zlepia prsty v pare k sebe (to moze byt aj o 3 hodiny ak je slaby plamen :D). Viem, prave halasle sa vari v kotliku, no vacsinou ked sme na rybach ja halasle nevarim, aby som nemusel pasirovat :D
...co je najhorsia praca na celom vareni :/ Zneuzivam na to zenske, naslubujem hory-doly a potom to spravia a mam pokoj :D Teraz som si vsak sam :(
Davajte pozor aby sa tam nedostali kosti, potrebujeme len stavu, pretlacene rybacie maso a pretlacenu cibulu, resp. chute.
Az teraz ochutime polievku. A to solou (vela) paprikou, paradajkou a priemyselnym mnozstvom cervenej papriky. Stiplava paprika sa nemusi davat, ale podla mna zvyrazni chut.
Je tam jedna paprika, jedna paradajka (teda polka, lebo som mal len take obrovitanske), jedno chilli a poriadne velka lyzica cervenej papriky. Zarucene pletky hovoria ze kolko kg ryb tolko lyzic papriky. Ja vsak nechcem rozbombardovat uplne chut, takze davam len tolko, aby som ziskal vytuzenu cervenu farbu.
Asi takuto :D
V roznych verziach halaszle sa davaju na zaver do stavy kusky ryb. Osobne mam radsej moju verziu, kde miesto toho pridavam cesto. Clovek pri jedeni sa nezababre pri vytahovani kosti a tiez sa nezadusi poloozraty v tme pri taboraku. Rozvalkal som teda hrubsie cesto a nakrajal take 2x2cm kocky. No mozno 3x3... ako sa podari.
Vlastne hned, ako sa uvaria cestoviny polievka je hotova. Takze od pasirovania presla len pol hodinka, podla rychlosti ako to stihate nahadzat vsetko. Ochutnat, dosolit !
Servirujem s trochou kyslej smotany, tu si rozmiesa kazdy sam.





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára