pondelok 27. mája 2013

Španielský guláš

Prvy vikend v prirode tento rok, tak som sa vysvihol a pripravil som pre kamosov rybarov nieco extra :D Aj tak furt zeru len halaszle alebo gulas, meno tohto jedla si nezapamatali len po tom, ako som im to zjednodusil na spanielsky gulas :D


Paellu uz som raz robil, ukazal som rychly sposob tu . Teraz spravim klasiku na otvorenom ohni. Je to moje oblubene varenie, tie chute a vone nenahradite v kuchyni. Samozrejme ani partiu a ozrate poznamky :D 
 Tu su zhruba suroviny ktore som pouzival okrem korenin. Davka pre cca 10-12 ludi. Kilo masa plus kosti (mozete pouzit domace kura, ja som dal morcacie horne stehno ktore som vykostil a kus bravcoveho). Nezabudnite dat vzdy aspon kusok bravcoveho, alebo klobasy, alebo slaninu kvoli tradicii. Okupanti spanielska, mauriovia boli moslimovia, takze nejedli bravcove... ostatne uz domyslite :D
Takze na kilo masa kilo ryze a cibulu, cesnak, mrkvu, papriky, paradajky. Zvykne sa davat aj fazula alebo hrasok, proste co sa vam zachce. Daval som este salviu, stiplavu papriku, cervenu papriku, cierne korenie, vino, sol a par kreviet.
Tu este Bandi vykrikoval : Neboj Al, bude ryba... Nakolko aj tu som tam zvykol davat.


Zacneme slaninkou a mastou. Ohen skuste udrziavat rovnomerny, najlepsie ak mate cloveka, ktory sa stara len o ohen. Ja som si musel sam :(
Jasne este cloveka na nalievanie a fotenie --- Dik Roli :D

 Neviem preco som tu nechal tuto fotku, je ale pekna nie ? :D Ostalo asi dalsich 100 fotiek ktore som vytriedil, jednak kvoli cenzure, jednak aby to tu nebola sama fotka.

Maso musime prudko oprazit, pridal som aj salviu pre chut. Tento krok je kvoli tomu, ze nepouzivam vyvar, ale cistu vodu vo finale. Takto dostanem z masa cenne stavy a chute.

 Cierne korenie a opalene chlpy na nohe su sucastou prazenia.

 Bandi ochotne podaval csípos paprika. Tieto su z maminej zahrady, nasledky predavkovania su nepredstavitelne druhe rano na zachode.

 Pomocnicka Evka sype cibulu, inak tiez vdaka za pomoc. Pridavame az maso poprazime. Cibulu myslim...

Mrkva a cesnak, ked uz mame aku-taku stavu, aby sa nam cesnak neprichytil. 

 Papriku som zvolil viacfarebnu, rad sa hram s farbami v tomto jedle.

 Este paradajky. Mozeme pridat cervenu papriku a poriadne osolit. Nechame zeleninu pekne zmaknut.

 Tu je dokaz, ze som si sam musel prikladat :D Hlavny rybar este stale vykrikoval, nech sa nebojim, bude plno ryb do vecera...

 Prilial som trochu vina do zakladu (nemusi byt, tiez ako stiplave sa origos nedava, je to ale moj recept :P ). Co ostane rozdelime medzi slintajucich divakov.

Vino nechame odparit. Tato fotka je vlastne tiez zbytocna...

 A teraz podlievame vodou tak asi hodinku, nez neostane len zahustena stava z masa a mast. Samozrejme ciel je makkucke maso.

 Nez maso zmakne a voda sa odpari, zabava je volna. Davajte len pozor aby ste neopili kuchara. Ak varite vy, snazte sa pit len tolko aby ste trafili do panvice. Teraz uz intenzivne ochutnavame a vyvazujeme ciernym korenim a solou. So stiplavou paprikou ma prehlasovali, takze som este pridal kusok.

 Chute su v poho, maso makke, tak pridame ryzu.

 Ryzu oprazime v zaklade, za sekundu vsaje vsetku stavu a zosklovatie. Ako vidite, teraz uz sa neserieme s ohnom a nalozime poriadne. Hlavne to nepripalte teraz.

Hmm tazko popisat mnozstvo vody. Davam tak, aby to zakrylo vsetko a este kusok rezervu :D Ja viem ze to nie je mierka, ale ako to popisat ? Podla odbornikov by malo byt 2x tolko vody ako ryze. Nemeriam to, proste to davam od oka. Vidite kolko tam toho je nie?
 Mozno vidiet na fotke, ze som prave pridal safran...

 Dalsie kusky papriky a paradajok nahodne rozmiestnime vo vode. Teraz uz nemiesame len nechame dovarit. Ohen neprikladame, nech spadne, to uz dojde...

Tiez rozmiestnime kusky ryb a morskych zivocichov.  Samozrejme pani rybari nechytili ani jednu poondatu rybu, tak som vytiahol tajnu zasobu kreviet...
To je ten alien co tam plava...

 Zhruba 20 minut a je to hotove.

 Kosti som vytiahol predtym nez som nasypal ryzu, asi som to zabudol napisat, ze ? :D
 Odlozime a posypeme petrzlenovou vnatkou. Nechame chvilu oddychnut, najlepsie prikryte. Tu ale takato moznost nebola.

Uz len cakat...

Myslim ze sa zadarila, bolo ticho ked sa jedlo a neostalo nic. Neviem ci to mam pripisat tazkemu stavu alkoholickeho opojenia, alebo hladu. Kazdopadne ja slintam, ked si spomeniem :D




4 komentáre:

  1. Ahoj Alex posli mi prosim adresu alebo vyrobcu tej panvice dik Frederic

    OdpovedaťOdstrániť
  2. rad im spravim reklamu, nakupim tam vzdy fajne veci :D http://www.gastro-tip.sk/produkt/20-panvice/panvica-paella

    OdpovedaťOdstrániť
  3. aký je to prosím priemer panvice a aká je pevná?

    OdpovedaťOdstrániť
  4. tato konkretne je 50cm. nechapem v akom zmysle pevna ? je to poctivy kus zeleza, tazke, nekruti sa na ohni atd.

    OdpovedaťOdstrániť