pondelok 2. júla 2012

Vraj boli nejaké majstrovstvá

A vraj ich vyhrali spanieli, tak pridam jedlo z valencie. Neviem co za uvodny obrazok pridat, tak asi logo miestneho klubu, ked uz bol toten futbal.

Nazov paella pochadza z pomenovania nadoby, v ktorej sa vari. Je to povodne jedlo chudobnych rybarov z oblasti valencie. Nieco ako kotlikovy gulas, a tiez taky rozmanity. Neexistuje univerzalny recept, proste si tam date co chcete.

Pokial vsak nemate napady, ako ho pripravit, pridavam svoju verziu, trochu zrychlenu. Popri tom napisem aj ako sa to robi nezrychlene.

Morcacie stehno, morska ryba (mam tu aljassku tresku), kratkozrnna ryza, vyvar, cibulu, paradajky, papriku, cesnak, olivovy olej, sol, cierne korenie, koriander, salvia, oregano, tymian a nie je na obrazku ale aj petrzlenovu vnat alebo korianderove listy. Osobne pridavam este chilli, aj ked origos sa pripravuje bez.
Nesetrim salviou do horuceho oleja. Tu pridavam aj chilli, ziskam chut, stratim stiplavost, ostane to len jemne pikantne. Pokial by som ho pridaval pozdejsie ostane aj palivost.
Aby ste verili, ze to chilli som tam dal. Na cibulu nameliem cierne korenie.
Keby som to varil tradicnym sposobom a vonku na ohni, tak by som teraz pridal maso a orestoval. tiez s kostami aby som ziskal chut ako z vyvaru, nakolko sa vonku pri vareni podlieva len vodou. Takze pokial robite klasickym sposobom nahadzte masa podla dlzky varenia a postupne orestujte. Ja som v tomto kroku pridal len papriku a cesnak.
Mlety koriander. Neviem co ktomu napisat, snad len, ze chutovo mi tam sedi :D
Ryzu som decentne orestoval. Pouzil som rizotovu ryzu, ale mozete pouzit akukolvek kratkozrnnu, len ju nepremyvat, aby ostal skrob. Klasickym sposobom tu uz mame aj maso, ktore sme pripravili do skoro hotoveho stavu.
Ako by som varil bez vina ? Samozrejme trochu podlejeme a nechame odparit alkohol.
OK, tak vyvar som nemal uplne roztopeny :D Ak vam ostanu kosti z nejakeho varenia, kedy maso vykostujete, alebo odlozte takto, alebo hned si spravte vyvar so zeleninou, tento mozete naporcovat a zmrazit. Je to super, ked pred pripravou jedal, kde potrebujete vyvar, nemusite zhanat nejaky bujon...
Pri povodnom recepte pridate vodu a dokorenite. Samozrejme aj takto mozete dat vyvar, ale predpokladam, ze niekam do lesa nebudete so sebou vlacit vedro vyvaru...
Niektore verzie paelly pozaduju safran, ten pridavame teraz. Ak nemate neva...
Maso som vykostil a prudko poprazil. Pridal som len cierne korenie, trochu soli a trochu cervenej papriky. Toto je vlastne cele urychlenie, kedze nemusim robit zaklad s masom. Kosti som samozrejme odlozil a cez vikend znich zas spravim vyvar na mraz :D
Paradajky sa pridavaju zvacsa ku masu do zakladu, mne sa vsak viac pacia pokial trochu drzia pokope. Krasne farebne doladia jedlo. Osobne som ich pridal teda az ked sa vari ryza vo vyvare.
Prava paella sa nemiesa a neprikryva ! Teda akonahle podlejeme ryzu... Samozrejme ani ja neodolam a stucham do toho furt...
Ochutnavam ryzu, viem napr ze na mnou pouzite carnaroli sa uvari za 10 minut na dokonalo. Pridam teda zo 4 minuty pred dovarenim maso aj rybu. Ak pridavate ine morske plody zvacsa im staci tiez tych par minut. Ak nie, proste odratajte cas.
Oregano a tymian, pekne cerstvy, vonavy, pridavam skoro na koniec.
Serviruje sa vlastne v nadobe, ktorej varime, preto petrzlenovu vnat, alebo koriander sekame nahrubo a zlahka posypeme. Samozrejme az po tom, ako sme vypli ohen.
Ak sme pouzili morske potvory, este pokvapkat citronovou stavou, resp. servirovat s citronom.






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára