štvrtok 19. decembra 2013

Olympijske žrádlo

Malokto z vyznavacov americkeho čízkéjku vie, ze ako aj ostatne "tradicne" zamorske jedla vznikli na starom kontinente. Tato torta sa podavala napr. uz aj pri olympijskych hrach v 8. storoci pred Kristom.


Samozrejme nie v tej forme, ako pripravuju dnesne sikovne mikrovlnkove gazdinky, teda zo zomletych susienok a predmiesaneho kremoveho tvarohu.
Cheescake sa stal popularnym v SŠA po priebehu klasickeho americkeho sna. Pani Ewelyna raz napiekla z rodinneho receptu tortu, ktorou ponukla robotnikov vo fabrike svojho manzela. Kde su tie casy, ked sa este majitelia starali o blaho svojich zamestnancov... No ale k teme... Makacom to velmi chutnalo a ubezpecili panicku, ze hockedy zas. Videl som niekde jej fotku, tak konstatujem, ze ozaj bola torta dobra, inak by ju nevovlali s5 :D Dalej uz je to jednoduche, otvorila si prvy obchodik na syrove/tvarohove torty, potom dalsi a dalsi, no a mame na svete cheescake factory.
Tolkoto vzdelavacie okienko.
Skusim ale poskladat recept z klasickych surovin, viete ze niesom zastanca polotovarov. Receptov je milion, mozete si vyexperimentovat svoj vlastny. Na tento povedala moja milovana kolegyna Zuzana, ze sa da zjest, tak snad vam bude chutnat.

Spravim klasicke maslove cesto na zakusky: muka, 1/2 masla, 1/4 cukru, zltko. Teda pomerovo akurat na takuto formu: 240g muky, 120g masla, 60g cukru, jedno zltko. Pridal som par kvapiek citronu, len pre vonu (ako vzdy na fotke chyba :D).
Plnka sa robila kedysi z roznych drtenych syrov, amici pouzivaju kremovy syr philadelphia, co je skor taky jemny tvaroh. Ja som pouzil mix : 250g mascarpone, 300g jemneho tvarohu (nie hrudkovity), 250ml kyslej smotany, proste podla velkosti baleni :P - ziadne sranie s meranim a vazenim. Balicek vanilkoveho cukru, par kvapiek citronovej stavy (na vonu zas), trochu soli a aby to zhustlo tak 4 vajicka. Pre celkovu konzistenciu a peknu korku navrchu este 50g muky aj sem. Popri miesani zmesi dosypem cca 150 -200g cukru. Tu uz musite ochutnavat, aka sladkost vam vyhovuje.  Tato plnka sa mi osvedcila hustotou a chutou, ako to naj pre mna :P

Fotky zas tak nahodne, ako som stihal fotit. Tu prave suroviny na maslove cesto. V lepsich rodinach najprv rozdrobia maslo v muke a potom pridavaju zvysok, ale lenivost nepusti... Vzdy to robim naraz, podla mna vtom nie je rozdiel, len kuchari to chcu robit zlozito, aby si zdovodnili cas straveny v kuchyni.
Drzi to pokope a niesu vtom flaky ? Potom mozete prestat so zapasenim.
Od oka rozdelim cesto, na spodok tortovej formy obstrihnem papier na pecenie (staci aj vytriet maslom - formu akoze) a nacapem cesto v hrubke podla chuti. Ja mam rad hrubsie steny torty, ale zalezi na vkuse.
Tuto uz aj popecene pri 200 stupnoch 10 minut. Rychlo stym na balkon, alebo niekam, kde to vychladne.
Vsetky suroviny som dal do robota a vymiesal tak, aby cukor sa roztopil a zmes bola prevzdusnena. Suroviny hore vymenovane, nezvyknem ani tu sa drzat nejakeho poradia, len cukor davam az nakoniec popri ochutnavani. Teda... no dobre priznam sa, ze aj teraz som prv sypal a potom chutnal, ale sladke to bolo tak akurat.
Zvysok cesta poroztlacam po stenach formy v rovnakej vyske dookola.
Nalejem zmes, zvyknem nechat trochu miesta este, aby sa zmestil lekvar navrch este. Ak to chcete podavat len tak naturalne, tak kludne doplna.
Rura na maximum (u mna to je cca 260 stupnov), takto nechavam asi 10 minut, znizim teplotu na 90 stupnov asi a necham hodinu dopiect. Vlastne imitujem pecenie v peci. Panni/Roli toto urcite vyskusame vonku v peci buduci rok :D
Ako vidiet na obrazku, cukor som nevymiesal uplne dokonale, ale to zkaramelizovane navrchu je tiez fajne :D Ozaj po dopeceni staci ruru vypnut a nechat pootvorene dvierka, nech tak trochu chladne.
Domaci lekvar, alebo nieco s kuskami ovocia, ja to takto milujem :D Teraz pride ta horsia cast. Musi odstat v chladnicke aspon 3-4 hodinky, najlepsie cez celu noc :( To sa neda vydrzat bez psychickej ujmy :(
Posledna fotka len z mobilu, torta bola pre Evku na narodky, tak som zrkadlovku nevlacil.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára